Hva er CrossFit?

«Konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet» er den enkle måten å definere CrossFit på. CrossFit er ikke et spesialisert fitnessprogram, men et forsøk på å optimalisere alle de fysiske egenskapene hos et menneske. Det er det kardiovaskulære og respiratoriske systemet. Utholdenhet, arbeidskapasitet, styrke, smidighet, kraft, hurtighet, eksplosivitet, koordinasjon, balanse og presisjon. Det er en måte å trene på som skal hjelpe individet til å kunne takle alle fysiske forutsetninger. De som trener CrossFit blir «spesialister på ikke å spesialisere».

Ved å kombinere kondisjon, turnøvelser og olympiske løft, utformes ulike programmer, hvor det er konstant variasjon. Jobbe maksimalt i løpet av en bestemt tidsperiode, utføre et gitt arbeid i form av antall repetisjoner eller oppnå maks vekt på løft er ulike måter å måle ulike økter. Konkurrer med deg selv, mot klokken, eller andre.

Se mer av hva CrossFit er her

Hva er en WOD?

WOD står for «Workout of the Day» = Dagens treningsøkt.

Normalt sett varer er CrossFit time/økt (WOD) ca 60 minutter.  Lengden på oppvarming, teknikk og uttøying vil bli tilpasset ift varigheten av selve WOD’en.

Den kan variere fra at vi enkelte ganger jobber først med en ren styrke del for deretter å avslutte med en kort og intensiv del etterpå. Mens ved andre tilfeller er det en litt lengre kontinuerlig intensiv økt som varer nærmere 30 min.

Hos CrossFit Sandefjord er det en eller flere utdannede CrossFit instruktører/trenere som leder an WOD’en og selvfølgelig veileder deg underveis. Treneren observerer og følger opp at du utfører øvelsene teknisk riktig, og gir deg korreksjoner og tilbakemeldinger underveis. I tillegg skal treneren være en god pådriver og motivator for å få deg til å yte opp mot ditt beste på hver eneste treningsøkt. Det er nesten som å ha en personlig trener med seg under hele treningsøkten.

Alt vi gjør på WOD’ene tilpasses og skaleres til alle nivåer. Dette gjør at CrossFit vil passe for og gi gode resultater hos alle, uavhengig av alder, fysikk eller kjønn.

WOD ’en er bygget opp på følgende måte:

  • Oppvarming
  • En styrke og teknikk del med gjennomgang av øvelser, kontroll av teknikk og oppfølging av den enkelte deltaker
  • Gjennomgang av øvelsene til den intensive delen av WOD’n kalt Met-con «Metabolic condition»
  • Rydding av utstyr og uttøying

Passer CrossFit for meg?

CrossFit passer for alle. Alle øvelser og økter kan skaleres og tilpasses den enkelte. En av grunntankene bak CrossFit er å gi folk en bedre GPP (general physical preparedness). Med dette menes at du på en enkel og effektiv måte kan jobbe med alle aspekter av din fysiske form, og på denne måten bli bedre forberedt for livets fysiske utfordringer. Dette kan være å bære handleposer, løpe etter bussen eller hjelpe en skadet venn. For de som vil er det også mulig å ta det til neste nivå og konkurrere i CrossFit som en sport.

Hos CrossFit Sandefjord legges det  stor vekt på miljø og trivsel. Vi som ansatte ønsker å kjenne våre medlemmer på fornavn.  Det stilles ingen krav eller forventinger til hverken tidligere treningserfaring eller nivå. Hos CrossFit Sandefjord er det rom for alle.

Er CrossFit for jenter?

Noen ganger kan kvinner bli skremt når de surfer på CrossFit nettsteder og videoer. Noen kvinner er bekymret for at CrossFit vil gi deg klumpete eller store muskler. Noen er redd for at de ikke er i «god nok form» for å starte med CrossFit. Det fine med CrossFit er at hver trening tilpasses til din form, selv om du er en nybegynner. Du vil aldri bli bedt om å gjøre noe som vil true din sikkerhet og vårt program. fokuserer på å forbrenne fett og øke muskelmasse. Du vil imidlertid bli bedt om å bruke hver eneste muskel i kroppen din for å perfeksjonere formen din som til slutt fører til en givende trening og resultater i løpet av kort tid.

Synes du CrossFit virket interessant?